Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur gaat in de eerste week van maart naar Parijs om met haar Franse collega Alain Vidalies en de topmannen van Air France en KLM de strategie van het Frans-Nederlandse luchtvaartconcern te bespreken.
Ze zei dat zaterdag in het radioprogramma Spijkers met Koppen.
Air France-KLM heeft het financieel moeilijk en lijdt onder concurrentie van maatschappijen uit het Midden-Oosten en van prijsvechters. Daarnaast zijn er spanningen tussen de Fransen en de Nederlanders. Onlangs was er onenigheid over een Frans plan om het kasgeld van KLM af te romen, ten behoeve van Air France.
Mansveld stelde dat de samenwerking met Air France KLM veel gebracht heeft. Vorige week sprak minister Henk Kamp van Economische Zaken de hoop uit dat de interne problemen worden opgelost en het concern succesvol blijft.
Een voorstel van het CDA om via een gouden aandeel beslissende invloed in Air France-KLM te verwerven, is volgens Mansveld niet mogelijk. Mocht het kabinet dat al willen, dan zou het alleen kunnen als Air France aandelen ter beschikking stelt. “En dat zie ik niet gebeuren”, zei Mansveld in Spijkers met Koppen.
Bezuinigingen bij Air France-KLM
"We moeten ons focussen op grote besparingen'', zei KLM-topman Pieter Elbers donderdag in een toelichting op de jaarcijfers over 2014. "Door de dagelijkse operatie slimmer en handiger aan te pakken valt veel meer winst te behalen dan door links en rechts te besparen op bijvoorbeeld het aantal juristen op het hoofdkantoor.''
KLM heeft volgens Elbers de afgelopen jaren al een belangrijke slag gemaakt. Het bedrijf krijgt met hetzelfde aantal mensen 8 procent meer gedaan dan pakweg drie jaar geleden. "We zijn op het goede pad'', zei hij. "Maar er moet nog meer gebeuren. We gaan dus door, en zetten misschien zelfs een stap verder.''
De verbeteringen die KLM realiseert, moeten echter wel het eigen bedrijf ten goede komen. "We vragen veel van het personeel", zei Elbers. "De KLM'ers zijn zeker bereid een bijdrage te leveren, maar wel aan iets waar ze zich in herkennen."
Vanuit het bedrijf komen ook veel ideeën. "Zo is voorgesteld dat als iedereen één vakantiedag inlevert, we daarvan een nieuw vliegtuig kunnen kopen", zei Elbers. Het is volgens de topman tekenend voor de "spirit'' bij de luchtvaartmaatschappij.
Geen verschuiving kantoorbanen richting Parijs
Plannen van het moederbedrijf om meer kantoorafdelingen van Amstelveen naar Parijs te halen, komen daarbij slecht van pas. "Op veel terreinen werken we prima samen, en dat levert aan beide kanten zeker voordelen op, maar er zijn grenzen aan wat je centraal kunt regelen'', zei hij.
Elbers ziet nog wel aanvullende voordelen die gehaald kunnen worden uit de samenwerking, maar denkt daarbij bijvoorbeeld aan het overnemen van elkaars ideeën om efficiënter te werken. Verdere integratie van Air France en KLM op holdingniveau vindt hij niet nodig.
Elbers wees erop dat op het hoofdkantoor van KLM in Amstelveen maar circa achthonderd mensen werken. In totaal heeft de luchtvaartmaatschappij zo'n 33.000 mensen in dienst. "Daar zit dus echt niet het merendeel van de kosten.''
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl